Pedagogik

Utomhuspedagogik-de globala målen- framtidstro

Utomhuspedagogik

Skola inomhus är ett måste av många skäl men när vi vill konkretisera och arbeta mer praktiskt är skojskogen med vindskyddet som våra elever under åren gjort bättre och bättre och viltvattnet på andra sidan vägen fantastiska lärmiljöer.

Under lektionstid vistas även eleverna i bergsskogen som gränsar till skolans egen tomt och i skogsbrynet har vi nyligen byggt upp ett fint utomhusklassrum.

Skolans odlingar i pallkragar och eget växthus ger olika skördar år efter år och alla klasser är med i skolprojektet Odla unga odlare som drivs av Riksförbundet Svensk trädgård. Tanken är att projektet ska vävas in i den ordinarie undervisningen genom att göra praktiska pedagogiska övningar genom odlingen. Det kan vara matematik, historia, geografi, biologi, fysik, kemi, slöjd, hemkunskap, t o m språk kan tränas. Det fina med odlande är att man får en praktisk koppling till det teoretiska, och man får det under prestigelösa förhållanden som dessutom främjar hälsan och samarbeten. Vi ser trädgårdsaktiviteter som en självklar källa till glädje, hälsa, gemenskap och inte minst hopp om framtiden. Därför är det ett naturligt steg att överföra denna viktiga kunskap till kommande generationer!

Måltider utomhus

Kravmärkta och klimatsmarta utomhusgrytor med fokus på hållbarhet serveras ofta i olika former på skolans trapp
    och äts med behag ur kåsa. Grillhuset med oändliga möjligheter ligger alldeles intill köket

Djur

Förskoleklassens köttätande växter och jättesnäckor fascinerar både barn och vuxna.

Hönshuset med sin fina hönsgård där tuppen men sina fyra hönor huserar.

Läshunden Ringo hjälper barnen att ta del av läsandets fantastiska värld.

De globala målen

Vår undervisning är inte bara kopplad till hälsa och miljö.
Den har Fn.s 17 globala mål som ett vackert paraply över sig.

Framtidstro

Här på Ekoskolan försöker vi att ge barnen en tillförsikt och framtidstro.
Vi visar att vi alla kan göra massor för att göra vår fina planet bättre.
Många är de skolbarn som när de börjar på nya skolor i högre årskurser kan vittna om att de fått ett gediget kunnande inte bara i alla skolämnet utan också en förståelse om vad det innebär att ta hand om sig själva och moder jord.

EKOPROFIL

Ekoskolans ekoprofil inkluderar hur vi påverkar vår planet, men även hur vår livsstil påverkar vår egen hälsa.

Eko

Grön tråd

Västra Ekoskolans ekologiska profil går som en grön tråd genom både  skol- och fritidsverksamheten - och måltiderna så klart. Till exempel när barnen har materiallära lärs även återvinning av olika material ut. Odlingarna sköts och skördas på fritids. Minskat matsvinn diskuteras och det svinn som ändå uppstår komposteras alternativt rötas till biogas i kommunens regi.

Grön flagg

Vi är stolta över att få hissa Grön flagg på Ekoskolans skolgård. Det får vi eftersom vi jobbar med hållbarhetsprojekt inom Håll Sverige Rents lärandeprogram Grön flagg, vilket är Sveriges största nätverk för arbete med lärande för hållbar utveckling .

Utifrån Grön flagg har skolan exempelvis arbetat med teman som klimat och energi och kemikalier och giftfri miljö. Här kan du läsa mer om Grön flagg.

Hälsa

Frisk luft

Ekoskolan omges av skog och en skolgård som inbjuder till aktiva lekar. Utevistelse är en självklarhet för både rast och fritids. Till och med viss undervisning sker utomhus.

Mat

God, energigivande mat som äts i lugn och ro är en viktig förutsättning för att barnen ska orka lära sig. Den mumsiga maten lagas på skolan av husfar Janne som hade egen restaurang i många år innan han började jobba på Ekoskolan. Kök och matplats ligger i hjärtat av skolan och här lagas det i största möjliga mån mat av KRAV-märkta råvaror. Läs mer om Janne och hans smarriga recept här.